Waarom Denemarken koploper is in bio…
Bio is in Denemarken al lang geen niche meer. De Denen kopen
steeds meer biologische producten. Dagelijks worden er 800.000 biologische
maaltijden geserveerd in kantines, ziekenhuizen en crèches. Als Denemarken die
weg kan inslaan, kunnen wij dat ook!
Wie in Deense winkels op zoek gaat naar bio, moet niet alleen
kijken naar het groene EU-logo, maar ook naar het label met de rode Ø. Dit door
de Deense overheid gecertificeerde logo staat voor Økologisk.
Hoe komt het dat bio het zo goed doet in Denemarken? De ambities van de Deense overheid spelen hier een grote rol. Al sinds 1995 voorzien ze actieplannen. In 2012 legden ze zich als doel op om de oppervlakte biologische landbouwgrond te verdubbelen. Daar zijn ze intussen ook in geslaagd. De regering in Kopenhagen zit ook niet stil. In 2019 lanceerden ze een nieuw actieplan. Tegen 2030 willen ze de consumptie van biologische etenswaren onder Denen verdubbelen.
Maaltijden in kantines
Dagelijks worden er 800.000 biologische maaltijden
geserveerd in kantines, ziekenhuizen en crèches. Alle publieke keukens kunnen –
op vrijwillige basis – een bronzen, zilveren of gouden keurmerk krijgen. Brons
wil zeggen dat de keuken 30-60 procent biologisch is, zilver is 60-90 procent
biologisch en goud is 90-100 procent biologisch.
In Kopenhagen zijn 9 op 10 stadskeukens biologisch gecertificeerd.
Toen de stad vorig jaar gastheer was voor een internationale bijeenkomst van
burgemeesters, werd er dan ook een oproep gedaan voor gezondere,
klimaatvriendelijkere biologische voeding in openbare instellingen wereldwijd.
Het Deense voorbeeld helpt bij het realiseren van de Duurzame
ontwikkelingsdoelstellingen van de VN.
Gratis controle van boer tot bord
De samenwerking tussen de overheid en de biologische sector
heeft een belangrijke rol gespeeld in het succes van bio in Denemarken.
Dat bevestigt ook Pernille Bundgård, internationaal marketingdirecteur bij Organic Denmark, de sectororganisatie van de Deense biowereld. " Sinds de introductie van het rode Ø-label in 1990 hebben de opeenvolgende Deense regeringen een positieve kijk op bioproducten. Ze hebben de ontwikkeling van bio ondersteund met onder meer financiering voor onderzoeks- en marketingcampagnes. Deense consumenten hebben veel vertrouwen in de manier waarop producten door een staatsagentschap gratis worden gecontroleerd, van boer tot supermarkt.”
Dierenwelzijn
In Denemarken staat dierenwelzijn hoog op de agenda. Veel Denen kiezen steeds meer voor plantaardige in plaats van dierlijke producten. Dat is onder meer ingegeven door de sterke overtuiging dat veehouderij mee verantwoordelijk is voor de opwarming van het klimaat. Dat valt ook te zien aan de verkoop van plantaardige melk, zoals soja- of havermelk. Die steeg met 22 procent in 2019, terwijl de verkoop van koemelk maar met 7 procent toenam. Qua volume ligt de verkoop van koemelk wel nog twaalf keer hoger.
Maaltijdboxen
Tot slot nog een inspirerend voorbeeld: Aarstiderne is een
groot Deens biobedrijf dat groenten en andere producten in de vorm van
pakketten verkoopt. Het systeem is vergelijkbaar met dat van het Nederlandse
bedrijf HelloFresh, maar dan biologische producten in plaats van conventionele.
Een maaltijdbox bevat alle ingrediënten voor een 3-tal maaltijden.
Het productiebedrijf zelf bestaat uit 700 ha, waarvan 300 ha
bosgebied. In 1996 schakelde het bedrijf om naar de biologische teelt.
Momenteel verdeelt Aarstiderne 30 à 40.000 biologische maaltijdboxen per week.
In een proeftuin worden nieuwe rassen en soorten uitgetest. Chefs en boeren
ontmoeten er elkaar en beslissen welke gewassen of variëteiten geteeld zullen
worden en in de boxen terecht komen.
Als Denemarken die weg kan inslaan, dan wij ook.